Finns ingen passande rubrik..

I torsdags var alla pa Another Hope hemma fran skolan forutom smattingarna som Sofia och jag tog till skolan pa morgonen. Anledningen till att alla andra var hemma var p.g.a att Ruth hade kallat till ett mote, ett mote dar hon ville ha reda pa om nagon varit olydig och aven framfora sina egna klagomal pa barnen.

Helt plotsligt ser jag hur Ruth reser sig upp och gar in pa sitt kontor for att hamta nagot. Tillbaka kommer hon med en pinne och fyra av barnen, ingen over 12 ar, staller sig pa alla fyra framfor henne och framfor alla oss andra, redo att ta emot slagen.

Sofia och jag gick direkt bakom huset, vi ville inte se men vi horde slagen och jag kunde inte halla tararna borta. Efter motet var alla glada igen och skojade med varandra precis som vanligt, alla oavsett alder som nyss suttit pa golvet tysta och radda framfor Ruth. Det ar verkligen sjukt hur den otroligt mysiga och harliga stamningen pa AH som vi alskar forandras till sa kall och stel da hon ar i narheten.

Pa torsdagskvallen tittade barnen pa tv, de mellan 8 och 20 ar, vilket tydligen inte var tillatet och p.g.a det var de alla tvugna att stanna hemma fran skolan aven pa fredagen och vanta pa sitt straff. Nar Sofia och jag fick hora vad straffet for de fyra aldsta tjejerna (14-20 ar) var, blev vi otroligt chockade. De har nu blivit tvugna att packa sina sma vaskor och lamna Another Hope for en veckas tid och bege sig hem till sin familj eller nagon slakting. Hem till ett hem som de kommit hit, till barnhemmet, for att slippa leva i p.g.a olika anledningar. Detta leder nu ocksa till att dessa fyra tjejer missar over en vecka i skolan och flera viktiga prov. Allt p.g.a att de tittade pa tv...

De yngre (8-12) som aven dom tittat pa tv, straffades istallet inne pa Ruths kontor. Nar jag sag Jacky 10 sta utanfor kontoret och grata forstod jag att nagot var fel sa jag gick dit. I den oppna dorren in till kontoret stod tre barn under 3 ar och tittade in pa nar Diana 10 lag pa golvet och blev slagen av Ruth med samma pinne som dagen innan, flera harda slag. Nar Eric, en av Ruths medarbetare sag att jag stod dar stangde han dorren med ett litet leende pa lapparna.

Ut kommer Diana gratandes och in gar Hajjara 8. Efter det forsta slaget borjar hon storgrata och skrika, jag visste inte vad jag skulle gora. Det enda jag kande var ilskan och tararna som trangde sig pa. Jag oppnade dorren och gick in och fragade varfor hon slar barnen. Till svar fick jag att jag skulle komma pa ett mote om jag ville veta. Jag gick ut igen och smallde igen dorren efter mig. Bakom den fortsatte slagen och tillslut kom Hajjara utspringandes och tararna bara sprutade ur ogonen pa henne.

Bade Sofia och jag grat aven vi, helt chockade var vi saklart, och nar Ruth sag det sa hon till mig att sa lange hon inte bryter nagot sa gor hon det ratta men om allt detta ar for mycket for mig sa ar det okej om jag valjer att lamna Another Hope och slutar vara volontar dar...

Tro mig nar jag sager att jag mer an garna hade lamnat stallet direkt om det inte var for min karlek for dessa barn och ungdomar. Den far mig att stanna, helt utan tvekan!

lisa

Kommentarer
Postat av: Anna

Hittar inga ord...

2010-10-23 @ 23:12:00
URL: http://anzis-life.blogspot.com
Postat av: [email protected]

Otroligt. Föreslår att ni lämnar stället omedelbart!

Sådant kan vi inte tolerera vi lever ju i en civiliserad värld,väl?



Pappa NilsGunnar

2010-10-24 @ 15:31:29
Postat av: marina

hmmmm vi lever i olika världar men INGA slag är rätt, ni gör rätt som ifrågasätter, och visar för barnen att det inte är ok, men tänk på att det är bättre att lämna själva än att bli utslängda, finns det ingen organisation som ni kan rapportera till?

Hör av er om ni vill ha hjälp med något.

Marina

2010-10-24 @ 15:50:25
Postat av: Marina

The mission of Another Hope Children's Ministries is:



"To Glorify God by meeting the spiritual and physical needs of the children in Uganda."



Tycker ni ska meila organisationen och ifrågasätta syftet utifrån det ni har bevittnat, det är inte att Glorify God när man slår någon,,, men klokast är att samlapå er så mycket som möjligt och göra det i slutet, om ni orkar vara kvar dvs./// marina

2010-10-24 @ 16:00:23
Postat av: Mamma Gunilla

Tårarna bara strömmar då jag läser detta ser knappast vad jag skriver.Vad är det för människa som driver detta barnhem och varför vill hon göra det?Det kan ju inte bero på att hon värnar om barnen.Jag undrar vad hon tjänar på detta ,rent lönemässigt.Det är något som inte stämmer.Det är bra att ni reagerar och agerar.Vet ej mer vad jag ska säga,jag jag skulle bara vilja vara där och agera .Jag är där med er och följ erat hjärta .KRAM !Mamma Gunilla

2010-10-24 @ 20:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0